lauantai 25. toukokuuta 2013

14. toukokuuta 2013

Kohti Kielin kanavaa


53° 25,056' N, 4° 53,263' E

Cherbourg osoittautui miellyttäväksi kaupungiksi, jossa olisi ollut paljonkin nähtävää. Tyydyimme ajan puutteen vuoksi tutustumaan kuitenkin vain sen vanhaan kauniiseen keskustaan, joka Vigon tapaan sijaitsi aivan marinan vieressä.


Kierrellessämme keskustan katuja osuimme pienelle torille, jonka myyntipöydät ranskalaiseen tapaan notkuivat erilaisia herkkuja. Aikomuksemme oli nauttia lauantai-illallinen ravintolassa, mutta päädyimmekin ostamaan ruokatarpeet torilta: viininlehtikääryleitä, aurinkokuivattuja tomaatteja yrttiöljyssä, katkarapuja, chamusoja, kevätkääryleitä, juustoja, ja tietysti tuoretta patonkia. Herkullista!


Tuuli osoitti pikku hiljaa tyyntymisen merkkejä, ja lähdimme seuraavana aamuna tankkauksen jälkeen kohti pohjoista. Cherbourgin satamaa suojaa kaksi aallonmurtajaa, joista ulommaisessa on kaksi aukkoa. Saapuessamme käytimme eteläistä aukkoa ja nyt lähtiessämme pohjoista. Tuuli oli mukavasti 25 solmua etelästä ja voimistui pikku hiljaa yli 30 solmuun. Saavutimme myötävirrassa mahtavia nopeuksia, ajoittain yli 10 solmua, mutta vastavirta vei lopulta saavutetun edun. Teimme kuitenkin noin 140 mailin vuorokausia.


Englannin merivartiosto antoi kesken matkan kovan tuulen varoituksen. Katsoimme tämän takia valmiiksi mahdolliset suojasatamat, joihin voisi mennä kaikilla keleillä ja vuorovesillä. Onneksi niitä ei tällä kertaa tarvittu, vaan tuuli hiipui hiljalleen moottorointilukemiin. Ranskan tullin laiva lähestyi meitä jälleen, mutta tyytyi nyt vain radiokeskusteluun, jolla varmisti, että olemme sama vene, jonka kollegat olivat jo kertaalleen tarkastaneet. Hollannin puolella merivartioston helikopteri haastatteli meitä radioitse. Muita mainittavia tapahtumia ei matkalla juuri ollutkaan. 
 

Paitsi että suureksi harmiksemme keulavantin yläpää irtosi. Onneksi huomasimme sen heti ja saimme maston tuetuksi ja purjeen pois. Päätimme jatkaa vain isolla ja kutterifokalla Kielin kanavaan saakka ja korjata nostimen siellä. Pienistä purjeista johtuen menetämme puoli vuorokautta, mutta Calaisiin poikkeaminen keulavantin korjaamiseksi olisi vienyt huomattavasti kauemmin.


Kuljimme lähes koko matkan liikennejakoalueen ja rannan välistä sisempää liikennealuetta pitkin. Laivat käyttävät aina liikennejakoaluetta, joten reittimme oli suhteellisen rauhallinen. Vain Dover Straitissä jouduimme käyttämään liikennejakoalueen laitaa, mutta mahduimme kohtuullisen hyvin muiden alusten sekaan.


Olemme nyt viimeisellä legillä ennen Elbeä, jonne saapunemme huomenna illansuussa. Aikomuksemme on mennä suoraan sulkuun heti aamuhämärissä ja Kielin kanavaan saavuttuamme ensimmäiseen marinaan korjaamaan keulavantin. Ja sitten kohti Itämerta ja Suomea!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti