Itämerellä
57°
57,44' N, 13° 36,16' E
Saavuimme
Elben suistoon myöhään illalla. Jouduimme alkuun käyttämään
konetta aika reippaasti, mutta suurimman osan Elbestä tulimme
onneksi myötävirtaan. Yönavigointi kapeassa joessa runsaan
liikenteen joukossa onnistui hyvin, vaikka vaatikin kaikki silmät
tähystykseen.
Menimme
Brunsbüttelin sulkuun heti päivän valjettua. Onneksemme saimme
ajaa suoraan sulkuun toisen purjeveneen pariksi. Selvisimme sulusta
vartissa ja ajoimme sulun vieressä olevaan marinaan. Juuri
saapuessamme lähes täydestä marinasta lähti kaksi venettä, ja
meille vapautui näin kylkipaikka. Muistimme marinan 11 vuoden takaa.
Olimme myös silloin aivan suuren sulkuportin vieressä, jonka kautta
kulkevat alukset ohittivat meidät vain muutaman metrin etäisyydeltä.
Vaikuttavaa!
Muutaman
tunnin unien jälkeen ryhdyimme keulavantin korjaukseen.
Helpotukseksemme syyksi osoittautui vantin yläpään kiinnityksestä
pettänyt saksisokka ja sen seurauksena mereen lentänyt
kiinnitystappi. Pekka toi vääntyneen kiinnityshelan alas, oikaisi
sen ja kiipesi takaisin ylös laittamaan sen paikalleen. Edes nostin
ei ollut hiertynyt, joten tällä kertaa pääsimme pelkällä
säikähdyksellä.
Iltapäivän
aikana marinaan saapui solkenaan purjeveneitä. Kylkeemme kiinnittyi
kaksi Swania Hampurista. Miehistöt kertoivat olevansa menossa
vuotuiseen Helgolandin regattaan, joka alkaisi seuraavana päivänä.
Varhain seuraavana aamuna Swanien kymmenen miehistönjäsentä
kolisteli keulakantemme yli suihkuun ja takaisin, mutta olihan
meidänkin jo aika herätä ja jatkaa matkaa kanavaan. Päivä
valkeni harvinaisen kauniina ja tyynenä, mikä sopi meille
kanavamatkailijoille suorastaan erinomaisesti.
Lähdimme
varhaisen aamiaisen jälkeen noin 90 kilometrin kanavaretkelle ilman
kiirettä. Näimme matkan varrella runsaasti vesilintuja
pesimäpuuhissa ja olipa monilla jo poikasiakin. Huomasimme jo
marinassa erikoisen näköisen linnun, jonka tunnistaminen ei ensin
onnistunut. Pohjois-Amerikan lintuoppaamme avulla totesimme sen
lopulta Egyptin hanheksi, joka näyttää jostain syystä kotiutuneen
tänne pohjoiseen.
Moottoroimme
Holtenaun sulkuun illansuussa. Ruuhkaa ei ollut, ja sulku oli auki
yksin meitä varten. Maksettuamme kanavamaksun 35 €, nousimme
sulussa noin 20 cm, minkä jälkeen moottoroimme 11 vuoden jälkeen
Itämereen. Oli pohjoisen retkemme ensimmäinen kuohuviinin paikka!
Otimme
tuuliennusteen Itämeren eteläosaan. Luvassa oli yöksi ja aamuksi
koillistuulta, iltapäivällä kaakosta ja etelästä. Päätimme
näin ollen jäädä yöksi Holtenaun sulun ulkopuolella olevaan
marinaan ja jatkaa sieltä aamulla eteenpäin kevyissä
myötätuulissa.
Koko
satama oli täynnä vanhoja purjelaivoja, sillä ensi viikolla on
Kielin purjehdusviikko. Purjelaivat lähtivät marinasta aamulla
samoihin aikoihin kuin mekin Kielin lahdelle päivän kisaan, josta
tuskin tuli mitään lähes tuulettomassa kelissä. Me sen sijaan
poikkesimme ensin tankkaamaan ja käänsimme sitten keulan kohti
Suomea.
Saavuimme
yöllä Bornholmin ja Ruotsin mantereen väliseen salmeen. Tuulta ei
ole ollut nimeksikään, sumua ja sadetta on sen sijaan riittänyt.
Olemme moottoroineet koko matkan, mutta huomisen sääennuste
näyttäisi siltä, että pääsemme ehkä purjehtimaankin, ainakin
hetkeksi.
Ollessamme
vielä Kielin lahdella, jouduimme kiertämään poijuilla merkityn
alueen, koska karttamme varoitti siellä mahdollisesti olevista
miinoista!!! Matkalla on ollut myös uusia, vanhoista kartoistamme
puuttuvia keltaisin poijuin merkittyjä alueita. Putkilinjat on
merkitty keltaisilla poijuilla joissa on risti, ja niitäkin olemme
nähneet, mutta entäpä keltainen poiju, jossa on punainen raita tai
vain rykelmä keltaisia poijuja. Jossakin lienee keltaisten poijujen
tehdas, ja kun varasto täyttyy, heitellään poijuja mereen, jotta
saadaan tilaa uusille. Mieluummin kuitenkin poijuja kuin pommeja!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti