Kohti
Kielin kanavaa
53°
25,056' N, 4° 53,263' E
Cherbourg
osoittautui miellyttäväksi kaupungiksi, jossa olisi ollut paljonkin
nähtävää. Tyydyimme ajan puutteen vuoksi tutustumaan kuitenkin
vain sen vanhaan kauniiseen keskustaan, joka Vigon tapaan sijaitsi
aivan marinan vieressä.
Kierrellessämme
keskustan katuja osuimme pienelle torille, jonka myyntipöydät
ranskalaiseen tapaan notkuivat erilaisia herkkuja. Aikomuksemme oli
nauttia lauantai-illallinen ravintolassa, mutta päädyimmekin
ostamaan ruokatarpeet torilta: viininlehtikääryleitä,
aurinkokuivattuja tomaatteja yrttiöljyssä, katkarapuja, chamusoja,
kevätkääryleitä, juustoja, ja tietysti tuoretta patonkia.
Herkullista!
Englannin
merivartiosto antoi kesken matkan kovan tuulen varoituksen. Katsoimme
tämän takia valmiiksi mahdolliset suojasatamat, joihin voisi mennä
kaikilla keleillä ja vuorovesillä. Onneksi niitä ei tällä kertaa
tarvittu, vaan tuuli hiipui hiljalleen moottorointilukemiin. Ranskan
tullin laiva lähestyi meitä jälleen, mutta tyytyi nyt vain
radiokeskusteluun, jolla varmisti, että olemme sama vene, jonka
kollegat olivat jo kertaalleen tarkastaneet. Hollannin puolella
merivartioston helikopteri haastatteli meitä radioitse. Muita
mainittavia tapahtumia ei matkalla juuri ollutkaan.
Paitsi
että suureksi harmiksemme keulavantin yläpää irtosi. Onneksi
huomasimme sen heti ja saimme maston tuetuksi ja purjeen pois.
Päätimme jatkaa vain isolla ja kutterifokalla Kielin kanavaan
saakka ja korjata nostimen siellä. Pienistä purjeista johtuen
menetämme puoli vuorokautta, mutta Calaisiin poikkeaminen
keulavantin korjaamiseksi olisi vienyt huomattavasti kauemmin.
Kuljimme
lähes koko matkan liikennejakoalueen ja rannan välistä sisempää
liikennealuetta pitkin. Laivat käyttävät aina liikennejakoaluetta,
joten reittimme oli suhteellisen rauhallinen. Vain Dover Straitissä
jouduimme käyttämään liikennejakoalueen laitaa, mutta mahduimme
kohtuullisen hyvin muiden alusten sekaan.
Olemme
nyt viimeisellä legillä ennen Elbeä, jonne saapunemme huomenna
illansuussa. Aikomuksemme on mennä suoraan sulkuun heti
aamuhämärissä ja Kielin kanavaan saavuttuamme ensimmäiseen
marinaan korjaamaan keulavantin. Ja sitten kohti Itämerta ja Suomea!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti