Cherbourg, 49° 38,853' N, 1°
37,208' W
Pääsimme
vihdoin 4.5. tankkaamaan ja liikkeelle. Ensi töiksemme nostimme ison
purjeen paikalleen ja sitten kääsimme keulan kohti Biskajaa. Tuuli
oli ennusteiden mukainen eli sitä ei ollut juuri lainkaan. Onneksi
näin, sillä Pekka joutui kiipeämään mastoon kiinnittämään
saalingin päästä irtoamassa olleen saksisokan.
Moottoroimme
varsin lähellä rantaa ja ohitimme pahamaineisen Cabo Finisterren
tyynessä. Tuuli alkoi kuitenkin pikku hiljaa nousta, mutta niin
myötäisenä, että saatoimme käyttää ainoastaan genoaa. Tästä
huolimatta saimme vihdoinkin hyvän vuorokausimatkan, 155 mailia.
Lähestyessämme Ushantia tuuli oli noussut jo 25 solmuun, ja
nopeutemme oli mukavat seitsemän solmua.
Ranskan tullin vartioalus
kutsui meitä VHF:llä ja teki normaalit kysymykset. Oletimme asian olevan
kunnossa, mutta he ilmoittivatkin lähettävänsä tarkastusryhmän veneeseemme. Me
jatkoimme kahden metrin murtuvassa aallokossa noin seitsemän solmun nopeudella
entiseen suuntaamme, kun tarkastusryhmä, yksi nainen ja neljä miestä, saapui kumiveneellä suojanpuolen
kylkeemme. Kuljettaja hallitsi veneensä erinomaisesti, ja tarkastusryhmä nousi
Saremaan. Runsas puolituntinen kului mukavasti jutustellessa ja joitakin
dokumentteja tarkastaessa. Ennen lähtöään he tekivät vielä pikatarkastuksen
veneen sisätiloissa. Katsellessamme viranomaisten akrobatiaa vaativaa
siirtymistä aluksesta toiseen, totesimme ettei merellä toimiva
tulliviranomainen saa olla vanha, lihava eikä missään nimessä liikkeissään kömpelö.
Etenimme reipasta vauhtia, kun yllättäen Guernseyn Coast Guard antoi varoituksen odottamattomasta matalapaineen syvenemisestä ja voimakkaista tuulista, Force 8, puuskat 45 solmua. Ratkaisu oli helppo. Olimme jo ennen Vigosta lähtöä katsoneet valmiiksi joukon suojaisia satamia, joista valitsimme Cherbourgin, koska se oli sopivan lähellä ja marinaan voi saapua kaikilla keleillä ja vuorovesillä, ja marina antaa erinomaisen suojan kaikilla tuulilla. Viimeisen kymmenen mailin matkalla oli neljän solmun vastavirta, mikä hieman hidasti etenemistämme. Saavuimme vierasvenelaituriin aamulla pimeässä vähän ennen viittä.
Olemme odotusaikana tehneet huoltotöitä ja tutustuneet kaupunkiin. Sateenvarjo on vielä ostamatta, mutta joitakin kaipaamiamme tarvikkeita olemme täältä löytäneet. Säätietojen mukaan tuuli on jo laskenut pohjoisempana, mutta merenkäynti on vielä reipasta. Huomenna lauantaina näyttäisi olevan oikea aika lähteä. Aamulla kauppareissu ja kaupunkikierros, sitten tankit täyteen ja menoksi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti