Edelleen Fortalezassa
Kahdesta aallonmurtajasta huolimatta marinassa velloo tolkuton aallokko (surge). Olimme ensin ponttoonilaiturin päässä, jossa viimeinen lähes vapaana ollut ponttooni väänsi uimatasomme mutkalle ja katkaisi kaksi kiinnitysköyttä. Siirryimme sitten keskemmällä ponttoonilaituria olevan englantilaisveneen viereen niin, etta käytämme sitä maihin menoon, ja vedimme oman veneemme mahdollisimman kauas laiturista. Marinan työntekijät yrittävät rauhoittaa ponttoonien liikkeitä milloin milläkin konstilla, mutta meidän mielestämme ainoa järkevä tapa olisi kokonaan uuden laiturin rakentaminen.
Tankkien puhdistusoperaatio vei yllättävän monta päivää, mutta kaiken pitäisi nyt olla kunnossa. Pekkaa huomattavasti pienikokoisempi Eugenio, ystävällinen naapurimme samasta laiturista, ryömi koneen taakse, avasi styyrpuurin tankin luukun 26 pulttia ja pesi ja puhdisti tankin. Paapuurin tankkiin oli huomattavasti helpompi päästä käsiksi, joten sen hoidimme itse. Molemmat tankit jätettiin puhdistuksen jälkeen auki pariksi päiväksi kuivumaan, olihan ne pesty vedellä. Mustaa moskaa tuli tankeista lähes puoli ämpärillistä ja putkista ja letkuista melkoinen määrä vaaleanpunaista levää. Ihmeellistä, etta kone on yleensä käynyt. Eugenio hankki myös tiivisteet ja liimat luukkuihin ja 20 uutta suodatinta. Suodattimet ovat argentiinalaisia (Mahle) ja vaikuttavat laadukkailta, vaikka maksoivatkin vain noin kolmasosan Karibian hinnasta. Kannoimme sata litraa polttoainetta jerrykannuilla läheiseltä huoltoasemalta, ja parin ilmauksen jälkeen kone käy nyt kauniisti. Testaamme konetta vielä muutaman tunnin ajan ennen lähtöä ja vaihdamme mahdollisesti ainakin ensimmäiset suodattimet. Puhdistustyön yhteydessä tuli vaihdettua myös uudet letkut lämminvesivaraajaan. Entiset olivat luultavasti itämaista laatua ja pahasti kovettuneet. Suuttimien toiminta varmistetaan myös vielä, ovathan ne niitä “alkuperäisiä”. Alkaa tämä tavaratoimittajien halpa laatu rasittaa pahasti. Tehdäänkö Euroopassa enää mitään?!
Keskityimme niin tankkien puhdistukseen, että lähdimme tekemään tuloselvitystä vasta noin viikko saapumisemme jälkeen. Saimme tästä täysin oikeutetut moitteet, mutta mitään vakavampaa seuraamusta myöhästymisestämme ei onneksi ollut. Selvityksen tekeminen kesti noin viisi tuntia ja edellytti käyntiä kolmessa eri virastossa. Täällä on tehtävä myös lähtöselvitys, vaikka seuraavakin käyntisatama on Brasiliassa.
Kaikilta remonttikiireiltämme kaupunkiin tutustuminen on jäänyt todella vähiin. Vietimme puoli päivää kuljeskelemalla keskustassa, käväisimme katsastamassa ulkoapäin masentavan ruman katedraalin lasimaalaukset ja ostamassa uudet pyykkiämpärit vanhojen tilalle, joista tuli käyttökelvottomia tankkien tyhjennyksen yhteydessä. Hankimme myös yhden tärkeimmistä veneilytarvikkeistamme eli uuden munakellon rikkoutuneen tilalle.
Eilen tiistaina oli kansallinen juhlapäivä, mutta saimme siitä huolimatta 600 litraa polttoainetta paikalle toimitettuna. Tänään pitäisi vielä käyttää viitisen tuntia byrokratian hyväksi eli käydä tekemässä lähtöselvitys, ja huomenna aamulla on tarkoitus irrottaa köydet ja jatkaa matkaa kohti Rio de Janeiroa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti